SCM player skins kultywowanie folkloru łowickiego: Folklor w nowoczesnym wydaniu.

Folklor w nowoczesnym wydaniu.

New Folk

 

Na wnętrza inspirowane folklorem i tradycją  bardzo chętnie stawiają amatorzy antyków i wnętrz retro. Ale czy tylko? Nie! Wnętrza folkowe i inspirowane tradycją możemy urządzić zarówno w stylu wiejskiej izby ale także w stylu etnic chic – wnętrza nowoczesne, ale nie pozbawione korzeni i wyrazistości. 






 Zwykle nowoczesne wnętrza charakteryzują się ascetycznym wyglądem. Dodatki inspirowane sztuką ludową mogą ożywić takie wnętrze i dodać mu przyjaznego charakteru. Te niezwykłe wielobarwne wzory mają ciekawą właściwość wpasowywania się w każde otoczenie. Niezwykle gustownie łączą w sobie często wszystkie kolory tęczy. Czasem, zamiast na siłę poszukiwać innowacji, lepiej odwołać się do tradycji.











Pamiętajmy jednak , że aby wzory ludowe pasowały do nowoczesnego wnętrza wybierzmy te inspirowane folkiem, ale przetworzone. W nowoczesnych wnętrzach wzór folkowy powinien być wyrazistym dodatkiem, nie przeładujmy nim wnętrza. Można stosować go np. jako wzór na poduszkach, zasłonach, pościeli, tapeta na ścianie czy też obraz lub dywan.




Folkstar - sposób na biznes
 
Po latach fascynacji kulturą masową wracamy do korzeni. Ludowość jest na fali. Łączenie tradycji z nowoczesnością sprzedaje się coraz lepiej. Dlaczego tego nie wykorzystać?


Dla założycielki Folkstaru, Marty Wróbel, inspiracją do stworzenia własnej firmy były zagraniczne podróże. Wszędzie, gdzie mieszkała, obserwowała, jak mocno promowana jest regionalna kultura. Mocno, lecz nie nachalnie. Z jej punktu widzenia wyglądało to tak, jakby ludowość wrosła w nowoczesność, a przynajmniej – umiejętnie się z nią łączyła.





W Polsce jeszcze w późnych latach 90. trudno było znaleźć polskie produkty regionalne. Dopiero w XXI wieku zaczęła powracać moda na tradycyjne wzory. Początkowo nieśmiało. Trzeba było czekać aż do początku drugiej jego dekady, by ludowość przestała być wstydliwa, nie kojarzyła się z tradycją świąteczną. Innymi słowy – by wyszła na ulice.





Marta Wróbel zaczynała z małym stoiskiem w Łowiczu w okresie Bożego Narodzenia. Oferowała przechodniom rękodzieło lokalnych twórców z tradycyjnymi wzorami charakterystycznymi dla tych okolic.Eksperyment trwał niecałe trzy miesiące, ale pokazał, że klienci zaczęli wracać po produkty z łowickimi wzorami. A że przedsiębiorczość jest zakorzeniona w jej rodzinie, długo się nie wahała.






W 2010 r. w Łowiczu ruszył sklep internetowy, a obok niego stacjonarny. Łączny koszt inwestycji sięgnął 150 tys. zł, ale na początek (stoisko i towar) wystarczyło 20–30 tys. złotych. Zainteresowanie było tak duże, że od razu pojawiły się zyski, które Marta Wróbel postanowiła zainwestować w rozwój firmy. Trwało to dopóty, dopóki bank nie uznał, że może już udzielić Folkstarowi kredytu obrotowego. Dziś dochody przynosi zarówno sprzedaż detaliczna, jak i hurtowa. Firma gotowa jest także tworzyć produkty na indywidualne zamówienie.





Początkowo towar pochodził wyłącznie od twórców ludowych, z którymi Marta Wróbel nawiązała współpracę. Ta część oferty jest certyfikowana, ma też atesty Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, co gwarantuje autentyczność wyrobów. Z czasem poszerzano asortyment o przedmioty codziennego użytku (kubki, etui, torebki itp.), z charakterystycznymi wzorami z regionu. Dziś proporcje między sztuką ludową a pozostałymi produktami rozkładają się mniej więcej po połowie. A w ofercie znajdziemy wszystko: od biżuterii, ubrań i torebek, przez ceramikę i poduszki, po niewielkie gadżety, jak zakładki do książek, artykuły biurowe, breloki, a nawet piłki. Wszystko na ludowo.









Z doświadczeniami Folkstaru zgadzają się twórcy Etnobazaru, serwisu pozwalającego kupować produkty etniczne z całego świata.





 Ciekawostki 


1 Tablice rejestracyjne

Kultura łowicka jest promowana na wszelkie możliwe sposoby. Jednym z nich jest nakładka na tablice rejestracyjne nawiązujące do tradycyjnego folkloru! Jest to bardzo dobry sposób na wspieranie rozwoju kultury ludowej oraz ukazywanie swojego pochodzenia.











2 Autobusy łowickie

Kolejnym sposobem promocji folkloru jest umieszczanie tradycyjnych łowickich wycinanek na autobusach miejskich, przez co są one bardzo kolorowe i ubarwiają szarą rzeczywistość.








3 Restauracje Zapiecek 

Również ludowa kuchnia łowicka jest sposobem na biznes! W Polsce powstała sieć pierogarnii – Zapiecek. Można je spotkać nawet w dużych centrach handlowych i cieszą się one dużą popularnością. Wnętrza lokali tych pirogarnii urządzone są w sposób New Folk.














 Rafał Kiełkiewicz








 

2 komentarze:

  1. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ogólnie folklor w wystroju wnętrz, prezentuje się bardzo ciekawie. Jednak gdybym miała w ten sposób urządzać wnętrza to z pewnością sama bym sobie nie poradziła. Musiałabym skorzystać z pomocy architekta https://projektowanie-wnetrz-online.pl/ . To by było dla mnie najlepsze rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń