New Folk
Na wnętrza
inspirowane folklorem i tradycją bardzo
chętnie stawiają amatorzy antyków i wnętrz retro. Ale czy tylko? Nie! Wnętrza
folkowe i inspirowane tradycją możemy urządzić zarówno w stylu wiejskiej izby
ale także w stylu etnic chic – wnętrza nowoczesne, ale nie pozbawione korzeni i
wyrazistości.
Zwykle nowoczesne wnętrza
charakteryzują się ascetycznym wyglądem. Dodatki inspirowane sztuką ludową mogą
ożywić takie wnętrze i dodać mu przyjaznego charakteru. Te niezwykłe
wielobarwne wzory mają ciekawą właściwość wpasowywania się w każde otoczenie.
Niezwykle gustownie łączą w sobie często wszystkie kolory tęczy. Czasem,
zamiast na siłę poszukiwać innowacji, lepiej odwołać się do tradycji.
Pamiętajmy jednak , że
aby wzory ludowe pasowały do nowoczesnego wnętrza wybierzmy te inspirowane
folkiem, ale przetworzone. W nowoczesnych wnętrzach wzór folkowy powinien być
wyrazistym dodatkiem, nie przeładujmy nim wnętrza. Można stosować go np. jako
wzór na poduszkach, zasłonach, pościeli, tapeta na ścianie czy też obraz lub
dywan.
Folkstar - sposób na biznes
Po latach
fascynacji kulturą masową wracamy do korzeni. Ludowość jest na fali. Łączenie
tradycji z nowoczesnością sprzedaje się coraz lepiej. Dlaczego tego nie
wykorzystać?
Dla
założycielki Folkstaru, Marty Wróbel, inspiracją do stworzenia własnej
firmy były zagraniczne podróże. Wszędzie, gdzie mieszkała, obserwowała, jak
mocno promowana jest regionalna kultura. Mocno, lecz nie nachalnie. Z jej
punktu widzenia wyglądało to tak, jakby ludowość wrosła w nowoczesność,
a przynajmniej – umiejętnie się z nią łączyła.
W Polsce
jeszcze w późnych latach 90. trudno było znaleźć polskie produkty
regionalne. Dopiero w XXI wieku zaczęła powracać moda na tradycyjne
wzory. Początkowo nieśmiało. Trzeba było czekać aż do początku drugiej jego
dekady, by ludowość przestała być wstydliwa, nie kojarzyła się
z tradycją świąteczną. Innymi słowy – by wyszła na ulice.
Marta Wróbel
zaczynała z małym stoiskiem w Łowiczu w okresie Bożego
Narodzenia. Oferowała przechodniom rękodzieło lokalnych twórców
z tradycyjnymi wzorami charakterystycznymi dla tych okolic.Eksperyment
trwał niecałe trzy miesiące, ale pokazał, że klienci zaczęli wracać po produkty
z łowickimi wzorami. A że przedsiębiorczość jest zakorzeniona
w jej rodzinie, długo się nie wahała.
W 2010
r. w Łowiczu ruszył sklep internetowy, a obok niego stacjonarny.
Łączny koszt inwestycji sięgnął 150 tys. zł, ale na początek (stoisko
i towar) wystarczyło 20–30 tys. złotych. Zainteresowanie było tak duże, że
od razu pojawiły się zyski, które Marta Wróbel postanowiła zainwestować
w rozwój firmy. Trwało to dopóty, dopóki bank nie uznał, że może już
udzielić Folkstarowi kredytu obrotowego. Dziś dochody przynosi zarówno sprzedaż
detaliczna, jak i hurtowa. Firma gotowa jest także tworzyć produkty na
indywidualne zamówienie.
Początkowo
towar pochodził wyłącznie od twórców ludowych, z którymi Marta Wróbel
nawiązała współpracę. Ta część oferty jest certyfikowana, ma też atesty
Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, co gwarantuje
autentyczność wyrobów. Z czasem poszerzano asortyment o przedmioty
codziennego użytku (kubki, etui, torebki itp.), z charakterystycznymi
wzorami z regionu. Dziś proporcje między sztuką ludową a pozostałymi
produktami rozkładają się mniej więcej po połowie. A w ofercie
znajdziemy wszystko: od biżuterii, ubrań i torebek, przez ceramikę
i poduszki, po niewielkie gadżety, jak zakładki do książek, artykuły
biurowe, breloki, a nawet piłki. Wszystko na ludowo.
Z doświadczeniami
Folkstaru zgadzają się twórcy Etnobazaru, serwisu pozwalającego kupować
produkty etniczne z całego świata.
Ciekawostki
1 Tablice rejestracyjne
Kultura łowicka jest promowana na wszelkie możliwe sposoby.
Jednym z nich jest nakładka na tablice rejestracyjne nawiązujące do
tradycyjnego folkloru! Jest to bardzo dobry sposób na wspieranie rozwoju
kultury ludowej oraz ukazywanie swojego pochodzenia.
2 Autobusy łowickie
Kolejnym sposobem promocji folkloru jest umieszczanie
tradycyjnych łowickich wycinanek na autobusach miejskich, przez co są one
bardzo kolorowe i ubarwiają szarą rzeczywistość.
3 Restauracje Zapiecek
Również ludowa kuchnia łowicka jest sposobem na biznes! W
Polsce powstała sieć pierogarnii – Zapiecek. Można je spotkać nawet w dużych
centrach handlowych i cieszą się one dużą popularnością. Wnętrza lokali tych
pirogarnii urządzone są w sposób New Folk.
Rafał Kiełkiewicz
Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńOgólnie folklor w wystroju wnętrz, prezentuje się bardzo ciekawie. Jednak gdybym miała w ten sposób urządzać wnętrza to z pewnością sama bym sobie nie poradziła. Musiałabym skorzystać z pomocy architekta https://projektowanie-wnetrz-online.pl/ . To by było dla mnie najlepsze rozwiązanie.
OdpowiedzUsuń